Enamasti lähtun disainerina uut toodet luues Stanfordi disainmõtlemise mudeli viiest peamisest teemast: mõistmine, määratlemine, kavandamine, prototüüpimine ja testimine. Koos kliendiga selgitame välja, millised etapid klient soovib, et ma toodet arendades läbin.
Lühidalt põhimõistetest:
Klient – ettevõte või (juriidiline) isik, kes soovib tootevalikusse või endale uue disainiga toodet (näiteks istemööblit). Klient ja tootja võivad olla samad isikud. Enamasti tegeleb klient ka valmistoote turundamisega.
Tootja – koht, kus uut toodet tootma hakatakse. Selle määrab klient või otsitakse eraldi. Tootja võimekus loob ka toote disainile omad piirid.
Tarbija – isikud või asutused, kellele toode on suunatud ja kelle jaoks toode luuakse. Klient ja tarbija võivad olla teatud juhtudel samad isikud.
Disainer/teenuse pakkuja ehk teksti mina vorm
Mõistmine
Töö esimene etapp ehk mõistmine on vajaliku taustainfo kogumine ja kliendi vajaduse sõnastamine. Eesmärk on uurida välja hetkeolukord sarnaste toodete valdkonnas nii kliendi portfellis kui turul üldiselt ning mõista, milline on arendatava tooterühma hetkeolukord ja tarbijaskond. Klient kirjeldab võimalikult põhjalikult oma soovi (ese, kliendibaas, turu regioon, tootmisvõimekus jne). Taustainfot kogun ka sama valdkonna uuringuid ja/või artikleid läbi töötades ning vajadusel viin läbi intervjuud kliendi, tootja, müügimeeskonna ja tarbijatega. Lisaks eeldatava sihtrühma uurimine (persoonade loomine) ja kaardistamine (väärtuspakkumise tabeli analüüs) jms.
Mõned näited küsimustest, mida esimeses etapis käsitlen. Milline on kliendi ja tootja võimekus? Milline on loodava toote turg? Millised on analoogsed tooted turul, mis on nende eelised ja puudused? Kas tooterühmaga kaasnevad mingisugused regulatsioonid või nõuded?
Esimese etapi lõpus on disaineril maksimaalselt paljudest aspektidest lähtudes kujunenud selge arusaam tootest, mida koostöös kliendiga arendama hakatakse.
Määratlemine
Teine etapp ehk määratlemine on toote/tooterühma kaardistus, mille eesmärk on võimalikult laia ettekujutuse loomine. Uurin välja kõikvõimalikud tehnoloogiad, mida kasutatakse sarnaste toodete tootmiseks ja nendega seonduvad eripärad. Tehnoloogiate uurimise käigus arvestan kindlasti ka tootja võimekusega.
Vaatan läbi sadu pilte, mis aitavad mõista samasse tooterühma kuuluvate toodete vormi ja trendisuundasid. Ideedest, vormidest ja tehnilistest lahendustest inspireerituna loon kümneid kui mitte sadu visandeid ja kritseldusi, mis vähegi pähe tulevad. Siin on oluline lasta loovusel vabalt voolata ja sirgeldada paberile ka hõljukvoodeid ja kristallidega söögitoole, et leida uusi suundasid ja saada aru, millised lahendused on võimalikud.
Pöörastest ideedest sõelun välja kolm, mis vastavad hetke trendidele, turu ootustele ning on samas ka tootjale võimetekohased. Nendest loon visandite ja fotode abil meeleoluplakatid (moodboard). Paremaks meeleolu tajumiseks on vajadusel abiks ka AI. Valminud 3 inspiratsioonitahvlit sisaldavad ka ideede plusse ja miinuseid, põhjendusi detailide valikule ja üldisele väliskujule või funktsionaalsusele.

Kolme meeleoluplakatit esitlen kliendile, põhjendan valikute tagamaid ning näitan, miks just sellised lahendused sobivad kõige paremini nii tarbijale, tootjale kui kliendile. Teise etapi lõpus valime koos kliendiga välja lahenduse, millega edasi tegeleme.
Kavandamine
Kolmas etapp on kavandamine ehk teisisõnu nõuded disainile. Need on eelnevate etappide põhjal välja töötatud kriteeriumid ja pidepunktid, millest edasises töös lähtun. Ka kolmest eelpool mainitud ideetahvlist selgub konkreetne stiil, tehnoloogia ja üldplaan. Kavandamise käigus paika pandud märksõnad kujundavad ja määravad väga suures osas, milline on lõpptulemus.
Prototüüpimine


Prototüüpimine algab visandamise jätkamisega detailsemalt õigeid proportsioone arvesse võttes. Detailide suurusi luues arvestan nii kompositsiooni põhitõdedega, uuringus selgunud teadmiste kui ka ergonoomikaga. Prototüüpimise algusjärgus loon 3D mudeleid, mis väljendavad üldkuju ja funktsionaalsust. Lisaks kasutan ka AI abil piltide loomist, et eseme olemust ruumis paremini tajuda. Piltide loomisel tuginen värviteooriale, mis aitab esemete olulised detailid esile tuua. Lisaks on võimalik printida 3D-s erinevas mõõtkavas väikeseid makette. Klient näeb eseme vormi ja kuju, mille heaks kiitmisel saab vastavalt vajadusele teha ka 1:1 mõõtkavas maketi (penoplast, papp jms), mis aitab hoomata toote suurust. Tooli puhul ka nt istumiskõrgust, kallet ja üldist mugavust. Kogu protsessi käigus on pidev koostöö kliendiga, et saada tagasisidet tehtud tööle.


Etapi lõpuks valmib arvutis 3D mudel täpsete väliste mõõtude ja proportsioonidega. Kliendil on soovi korral võimalik saada kas soovitud formaadis 3D mudel või gabariitmõõtmetega kolmvaate joonis.
Testimine
Testimise etapis süvenen valmistamise tehnoloogiasse. Mõtlen läbi tootmise üksikasjad, võttes arvesse tootja võimekuse ja eripära. Soovi korral koostan testimise lõpus tehnilised joonised, tooli puhul kangaste šabloonid ja esimese üks ühele õigetest materjalidest prototüübi. Valmib toode, mida saab kasutada, testida, messidel näidata ning koguda väärtuslikku tagasisidet tarbijatelt. Tõenäoliselt on valminud tootel parendamist nõudvaid nüansse. Samas tagab eelneva töö põhjalikkus, et tegemist on pigem pisidetailidega, mida on vaja muuta näiteks tehnilise võimekuse arenedes või uuele sihtrühmale mõeldes (nt istemööbel tuleb teha suurem, sest soovitakse minna USA turule).
Pärast disainiprotsessi
Pärast prototüüp toote valmimist olen valmis klienti vajadusel abistama ka toote tootmisesse juurutamisel, viimast just istemööbli valdkonnas. Ligi 20-aastase pehmemööbli valdkonna kogemuse tulemusel valdan porolooni liimimise erinevaid võtteid, oskan valida sobivaima viisi õmblemiseks ja tean, mis järjekorras pealistada katteid. Minu poolt tootmisesse juurutamise muudab efektiivsemaks ja lõpptulemuse ilusamaks ka eelnev prototüübi valmistamine, mistõttu tajun hästi toote vormist ja eripärast tulenevaid nüansse.
Kokkuvõtteks
Teenusena saab klient tellida iga etapi eraldi, näiteks võib piirduda vaid tööga kuni kolme meeleolutahvlini või 3D mudeli ja gabariitmõõtmetega. Mul on võimekus teha enda töökojas valmis esimene prototüüp. Sellisel juhul tellib klient kõik eelnevad tööd kas korraga või samm-sammult. Samuti pole disainmõtlemise mudel “kivist”, olen valmis alati algusesse tagasi pöörduma, poole pealt uuesti alustama või tegema muudatusi protsessis selgunud uute asjaolude tõttu. Koostöö lõplik maht, hind ja soovitud tulem selgub läbirääkimiste käigus.
Võtke minuga julgelt ühendust Timo@omit.ee