Kestlik tugitool

Disaini lähteülesanne oli luua kestlik lahendus pehmele istemööblile. Kuna tegemist oli minu diplomitööga siis kuulus töö sisse ka probleemi olemasolu tõestamine. Sealjuures sõnastasin probleemi järgmiselt: “kaasaegsel masstootmise põhimõtetel toodetud pehmemööbel pole kauakestev ja jäätmena loodussõbralik”.

Taustauuring

Tuginedes erinevatele varasematele uuringutele ja kättesaadavale infole sain teada, et enamik mööbli tarbimisest (82%) on kodudes tarbitav, samas kui äritarbijate osakaal on vaid 18% (https://www.furn360.eu/). Mööblijäätmete kogumaht Euroopas on suur (ligikaudu 10,78 miljonit tonni aastas), kuid vaid väike osa (10%) taaskasutatakse. Ka pehmemööbli vallas tuleb arvestada ringmajanduse põhimõtetega, mis seavad jäätmete taaskasutuse olulisemaks ning erinevad strateegiad soovitavad pöörata tähelepanu jäätmete vähendamisele ning jäätmete keskkonnaohtlikkuse vähendamisele. Riiklikud regulatsioonid ja seadused soosivad keskkonnasäästlikku mööblitootmist ning riigiasutused soovivad olla eeskujuks (Keskkonnaministri 29.06.2021 määruses nr 36). Samuti on oluline juba toote disaini etapis arvestada jäätmete käitlemise võimalustega.
Leidus mitmeid dokumente ja artikleid, mis viitavad probleemi olemasolule ja soovitustele sellega tegeleda.

Pilt pärineb fotopangast Pixabay


Lisaks viisin läbi kahe väliselt identse, kuid sisult erineva tugitooli kasutatavate materjalide analüüsi.
Tugitooli valmistamisel klassikalise meetodiga kasutati peamiselt taimset päritolu materjale, mille osakaal tooli kaalust oli 83,2%. Metallide osakaal oli 8,76% ja keemiatööstuse toodetel 8,04%. Kaasaegse meetodiga valmistatud tugitoolis moodustasid looduslikud materjalid 61,21%, metallid 7,65% ja keemiatööstuse tooted 31,15%. Selgus, et esimene tugitool jätab endast maha keskkonnasõbralikumad jäätmed.


Palusin ka 13-l pehme mööbli valdkonna spetsialistil (10+aastat kogemust ja nendest 6 on või olid ala õppejõud) vastata küsimustikule, milles selgus kahe eelpool mainitud tugitooli kestvuse erinevus. Selgelt kestvamaks peeti klassikalises polstris ja tehnikas valmistatud tugitooli, kuid väga oluliseks peetakse ka valmistaja meisterlikkust ning materjalide kvaliteeti.

Visandamine

Pärast eelnevat tööd ja lisaks veel olemasolevate ikooniliste disaintoolide väliskuju analüüsi said selgeks kriteeriumid, mida järgides siirdusin visandama. Mitmete visandite toel jõudsin oma põhiideeni.

Maketeerimine

Edasi liikudes ja ergonoomilisi aspekte arvesse võttes valmisid ka esimesed 3D prinditud 1:10 maketid, mis aitasid vormi ja visuaali paremini tajuda.

Ergonoomika põhjalikuks mõistmiseks valmistasin ka 1:1 suuruses penoplastist maketi, võttes arvesse õigeid kaldenurki. Makett andis väärtuslikku tagasisidet enne päris esimese tugitooli prototüübi loomist.

Prototüübi valmistamine

Kuigi kogu protsess oli sujuv, esines mõningaid tagasilööke, eriti seoses toruraami osadega, mis viisid mind tagasi visandamisfaasi. Siiski oli üldine ergonoomika ja vorm juba kindlalt paigas. Pärast mitmeid ja mitmeid visandeid jõudsin lõpuks valitud kujuni, millest lõin 3D mudeli. Selle põhjal tellisin metalliosad ja nende viimistlemise. Tugitooli raami puitosade toorikud valmistasin ise ning nende lõplik kuju lõigati CNC-pingil. Enne polstritöödega alustamist viisin läbi ergonoomika katse, mille käigus kasutasin õigeid kõrguseid simuleerivat penoplastist “polstrit”, et kontrollida varasemalt arvestatud mõõtmete paikapidavust. Seejärel asusin polstrit valmistama, see loodi klassikalise polstritehnika abil, kasutades looduslähedasi materjale.

Disain toetab äri

Oluliseks ideeks selle tooli disaini juures on ka võimalus polstri mooduleid lihtsalt eemaldada. Sellise lahenduse plusse on kõige lihtsam kirjeldada läbi kliendi saadava teenuse.

Klient ostab šõuruumist või veebipoest soovitud tooli, mis kohale toimetatakse. Tooli kasutatakse tavapäraselt kuni tekivad loomulik kulumine – kangas määrdub või polster väsib. Siinkohal saab klient värskenduse lahenduseks siirduda tootja kodulehele (leides viitega QR-koodi tooli põhja alt). Veebikeskkonnas valitakse polstri osadele soovitud teenus: pealiskanga vahetus, restaureerimine või uute moodulite ost. Just rauast raam annab võimaluse, et korrastamiste vajadus on ainult nendel moodulitel. Valitud teenus valmistatakse töökojas ette. Enne uute detailide saabumist eemaldab klient hõlpsalt vanad moodulid ning kulleriga toimub osade vahetus. Teenuse valimine internetist, vanade moodulite eemaldamine ja asendamine uutega võtab aega vaid 20-30 minutit ning tema tugitool on taas soovitud seisukorras. Vanad moodulid naasevad töökotta.

Kui klient soovib tootest loobuda, ostab tootja selle tagasi ja teostab vajalikud korrastustööd. Sellega tagatakse ka varuosade kättesaadavus restaureerimiseks. Kogu tootjapoolne korrastus, uute moodulite ja toolide tootmine ning materjalide käitlus on vastutustundlik. Ideed illustreerib ja aitab paremini mõista alljärgnev graafiline selgitus.

Eelneva töö tulemusena valmis kauakestev tugitool koos sobiva järiga. Tugitooli ja järi erilisust rõhutavad käsitööriistadega lihtsasti asendatavad polstrimoodulid. Moodulite sisu on taaskasutatav ja materjal, mis ei sobi edasiseks kasutamiseks, on suures osas looduslik või metall. Tugitooli disain on omanäoline ning eriliseks teeb selle 100% linane kangas.

Prototüüp tugitool

Pildil olev järi on hetkel mulaas polstriga

Autorideklaratsioon
Kinnitan, et olen “Kestliku tugitooli” loonud iseseisvalt ja disain ei ole kopeeritud.
Kõik mõõdud ja tehnilised lahendused on minu enda välja mõeldud.
28.7.2023